Olenpa tässä päivänä muutamana
miettinyt nykymaailman menoa. Luin lehdestä taannoin, että joku älypäitten
porukka on oikeasti miettinyt historian opetuksen vähentämistä tulevaisuuden
toivoiltamme. Mitä vattua?
Erkki Tuomioja
kirjoittaa blogissaan seuraavaa:”
Olen jo
pitkään ollut huolissani aikamme historiattomuudesta, täsmällisemmin sanottuna
historian tuntemuksen vähäisyydestä ja rajoittuneisuudesta. Se joka ei tiedä
miten ja mistä olemme siihen tulleet, missä tänään olemme, ei voi myöskään
nähdä tulevaisuuteen ja ottaa sitä haltuunsa. Tämä vahvistaa ajallemme
ominaista näköalattomuutta, lyhytjänteisyyttä ja hetkessä elämistä.
Niillä jotka eivät historiaa tunne, on myös suurin alttius jäädä historiaa väärinkäyttävien populistien ja demagogien vangiksi. Tästä seuraa myös kansainvälisissä suhteissa monenlaista jännitettä ja vastakkainasettelua, jota voitaisiin purkaa rajat ylittävällä menneisyydenhallintaan kohdistuvalla yhteistyöllä. Esimerkeistä ei ole puutetta.
Tätä taustaa vasten on syytä kavahtaa esityksiä kaikille annetun historianopetuksen poistamisesta lukioista vapaan valinnaisuuden lisäämiseksi. Maailma suorastaan huutaa yhteisen menneisyyden ja kulttuuriperimän parempaa tuntemusta, eikä toki vain Suomessa. Jos jotain muutoksia tehdään olisi päinvastoin perusteltua lisätä historian ja yhteiskuntaopin tuntimäärää, vaikkapa poistamalla uskonnonopetus.”
Niillä jotka eivät historiaa tunne, on myös suurin alttius jäädä historiaa väärinkäyttävien populistien ja demagogien vangiksi. Tästä seuraa myös kansainvälisissä suhteissa monenlaista jännitettä ja vastakkainasettelua, jota voitaisiin purkaa rajat ylittävällä menneisyydenhallintaan kohdistuvalla yhteistyöllä. Esimerkeistä ei ole puutetta.
Tätä taustaa vasten on syytä kavahtaa esityksiä kaikille annetun historianopetuksen poistamisesta lukioista vapaan valinnaisuuden lisäämiseksi. Maailma suorastaan huutaa yhteisen menneisyyden ja kulttuuriperimän parempaa tuntemusta, eikä toki vain Suomessa. Jos jotain muutoksia tehdään olisi päinvastoin perusteltua lisätä historian ja yhteiskuntaopin tuntimäärää, vaikkapa poistamalla uskonnonopetus.”
Historia läpileikkaa kaikki
elämänalat ja vaikuttaa siihen mitä me jokainen olemme nyt. Historian ymmärrys
lisää maailman muutosten ymmärrystä ja lisää suvaitsevaisuutta, väitän minä. Historia
ei ole pelkkiä vuosilukuja vaan syitä ja seurauksia, elämän rakennusaineita.
Lisäksi historia on huikea tarinoiden aarreaitta, joka parhaimmillaan lisää
muutakin viisautta kuin numeroviisautta, mikä tuntuu olevan tämän päivän maailmassa
ylivallassa. Älykkyyttä on monenlaista, mutta käsitystä maailmasta ja esim.
yhteiskunnan rakenteista ei voi ymmärtää ilman käsitystä historiasta.
Matematiikankin asemasta kouluissa voisi kirjoittaa pitkät pätkät, mutta se on
sitten eri juttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti